Context

Het concept “SoundingBoard4Managers” (SB4M) is gegroeid vanuit de ervaring en de vaststelling dat managers er soms best alleen voor staan en dat ze soms moeite hebben om bepaalde situaties te bespreken met hun n+1 of collega-manager.

WAT

Wij zien dit klankbord (SB4M) als een werksessie waar de manager met NewTone “een situatie” kan bespreken en zich kan laten challengen in zijn inzicht of visie over de situatie. De situatie die de manager wil bespreken kan betrekking hebben tot hem zelf, een medewerker of het team.

Doelstelling

Het doel is dat de manager een meer overwogen beslissing zou kunnen nemen in een bepaalde situatie. Het is een kwaliteitsmoment, waarbij de manager uitgenodigd wordt om wat afstand te nemen en de situatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Het doorvragen door NewTone zal de manager helpen om zijn inzicht in de situatie te verduidelijken.

Hoe

“SoundingBoard4Managers” biedt de mogelijkheid aan de managers van het bedrijf om per jaar beroep te doen op een aantal werksessies met NewTone.

De werksessies nemen meestal een anderhalf uur en maximum twee uur in beslag, zijn individueel en worden, a priori, in videoconferentie uitgevoerd.

Hierbij, als voorbeeld, een reeks situaties (thema’s) die aan bod komen en besproken worden:

  1. Open staan tot verandering (Change Management)
  2. De gap tussen eigen waarden en deze van het bedrijf
  3. Zin voor verantwoordelijkheid
  4. Groei mindset
  5. Autonome motivatie
  6. Stakeholder management
  7. Het engagement, de betrokkenheid.

De voordelen van het gebruik van het concept “SoundingBoard4Managers” van NewTone zijn hierbij hoofdzakelijk:

  1. Objectiviteit. Onze enige doelstelling bestaat erin de manager vooruit te helpen, dit zonder agenda noch oordeel.
  2. Een begrijpend inzicht. Vanuit onze brede ervaring in operationeel- en verkoopmanagement, een grondige kennis van de sector in het algemeen en specifiek de werking en de structuur van een groot bedrijf, kunnen we snel de situatie van de manager begrijpen en dus schakelen.
  3. Een breder perspectief. Als extern klankbord kunnen wij vrijuit en handiger de situatie in de context plaatsen en dus de manager helpen afstand te nemen en een helikopterperspectief in te nemen.
  4. Complementariteit. De manager is expert in zijn domein, als klankbord brengen wij een expertise vanuit onze ervaring, die de manager zal verrijken in zijn inzicht in, en aanpak van een situatie en/of van een bepaald thema.
  5. De in vraagstelling. Het systematisch en structureel doorvragen in de sessie werkt verhelderend en laat de manager toe om nog sterker en handiger de situatie of het thema aan te pakken.